Restaurangbranschen i Stockholm

Att driva restmat. cateringaurang är sannerligen ingen lätt uppgift. Åtminstone inte om restaurangen ska överleva länge och om man vill följa sin passion vad gäller maten. Ett säkert kort som en del tar är att öppna en snabbmatsrestaurang som franchisetagare. Det är dock inte för alla. Många vill starta sitt eget koncept – kanske för att man har en bra idé, eller för att man helt enkelt är passionerad kring ett visst kök.

 

Något som har fungerat bra för många är catering. På senare tid har en rad olika aktörer dykt upp som sysslar nästan enbart med detta. En stark fördel är att du inte behöver hyra en dyr lokal mitt på Kungsholmen eller i Vasastan till exempel. Du kan stå i ett källarkök och förbereda maten som krävs, och behöver inte lägga enorma summor på att skapa en vacker interiör.

Klart är att catering har varit en god väg för många aktörer in i restaurangbranschen. Men att syssla med catering är kanske inte riktigt samma sak som att öppna en regelrätt restaurang som ska servera högklassig mat på plats. De båda arbetssätten innebär olika utmaningar, men kanske är det fler dimensioner som måste klassa när man jobbar med det sistnämnda.

Tydligen så klaffar det för många. När vi tittar på de senaste siffrorna från Statistiska Centralbyrån, ser vi att restaurangförsäljningen har ökat de senaste månaderna. Samtidigt har indexet också gått ned, när man jämför med de senaste tre åren, även om en mindre uppgång nu kan noteras.

Verksamhetstyper

När vi tittar på siffrorna ser vi att de varierar en hel del, beroende på vilken typ av restaurang man jobbar med. Inga siffror finns för specifika stadsdelar, till exempel för catering i Vasastan, men däremot alltså uppdelat beroende på verksamhetstyp. Vi kan till exempel notera att det går bra för det som kallas för ”trafiknära restauranger”, alltså vägkrogar och liknande, får vi anta. Dessa restauranger har ökat sin försäljning med 11 procent under det gångna kvartalet.

Tittar vi på omsättningen för den här kategorin som helhet är det dock ganska lågt, med en total omsättning på 2 462 miljoner kronor (ink. moms). Här blir det tydligt att det är ”lunch- och kvällsrestauranger” som står för den största delen av restaurangbranschens totala omsättning, med omkring 16 400 miljoner kronor, inklusive moms.

Totalt uppgick restaurangmarknaden till nästan 133 miljarder kronor under förra året. Det här innefattar allt från catering i Vasastan till vägkrogar i Norrtälje. Även om marknaden tycks ha gått ned lite, kan vi alltså skymta en blygsam uppgång. Det återstår att se hur marknaden utvecklas framöver i Vasastan, i Norrtälje samt i övriga Stockholm och Sverige.

10 nov 2018