Vad ska man göra om man anser sig ha blivit lurad av en snickare?

I Stockholm finns tusentals snickare. De allra flesta är seriösa hantverkare och egenföretagare som sätter en ära i att utföra ett gott hantverk till ett rimligt pris. Det är så man blir en framgångsrik företagare i längden, och säkerställer att man kan försörja sig på det man är bra på tills det är dags att gå i pension.

Men som i alla branscher finns det oseriösa snickare, som saltar fakturan i efterhand eller lämnar ett halvfärdigt jobb så fort de har fått betalningen. Att bli lurad är aldrig roligt, och att ha anlitat någon för ett jobb som inte ens blir utfört är oerhört frustrerande. När en dispyt uppstår kring ett hantverksjobb eller kring den påföljande fakturan, ska man först alltid vända sig till hantverkaren direkt och överklaga. Men om det inte hjälper finns ytterligare steg man kan vidta.

Överenskommet pris gäller för köp av tjänst

Har man kommit överens om ett pris så är det det priset som gäller, snickaren får inte i efterhand lägga på en massa poster och kräva mer pengar. Har snickaren uppgivit ett uppskattat pris, får denna summa inte överstigas med mer än 15% på slutfakturan. Blir det dyrare än så ska du bestrida fakturan. Detta är saker som alla hantverkare vet, och det är uppenbart att de försöker lura dig. Syna bluffen, och om hantverkaren inte ger med sig så vänder du dig till konsumentverket och ber om hjälp. Att kontakta en myndighet brukar nästan alltid hjälpa, och du kan då få rekommendationen att betala den summa ni kommit överens om (förutsatt att jobbet är utfört) och sedan bestrida den del av fakturan som överstiger det överenskomna. Snickaren kommer inte att säga emot.

Moms eller inte?

En annan bluff som tyvärr faktiskt ganska många snickare och hantverkare försöker sig på, är att ange priserna utan moms i offerten. Tyvärr har ganska många människor ganska dålig koll på vad moms är och tänker inte så mycket på det. Men moms ska alltid läggas på när en vara eller tjänst säljs. Och det är mycket pengar, 25% av nettobeloppet, som läggs till. När man säljer en vara eller tjänst till en privatperson måste man alltid ange priset inklusive moms. För en privatperson spelar det ingen roll vad nettopriset är, det är summan inklusive moms som ska betalas, och det är den som ska betalas när fakturan kommer. Att inte ange moms på offerten är ett sätt att vilseleda kunden. Detta är också något som alla hantverkare vet, så får du en offert där momsen inte är medräknad kan du slänga den i papperskorgen och strunta i att ha någon mer kontakt med den snickaren.

Konsumentverket får ofta samtal från förtvivlade kunder som missat det där med moms. Skillnaden är ganska stor på att få en offert på 13 000:- och en slutfaktura på 16 250:-, som priset blir inklusive moms. Ofta känner man sig dum och betalar fakturan, trots att det svider. Men, att inte ange momsen är ett sätt för hantverkaren att kunna få jobb av kunder som lockas av ett lägre pris än konkurrenterna. Det är bedrägeri, och faktum är att du kan bestrida fakturan. En hantverkare är alltid skyldig att ange momsen i offerten.

Ofärdiga arbeten

Du ska heller aldrig betala en hantverkare i förskott. Om en snickare begär förskottsbetalning ska du lägga på luren och anlita någon annan. Ingen seriös hantverkare gör så, utan en faktura skickas när jobbet är klart. Om en snickare försöker få dig att betala i förskott med hänvisning till han har ”utgifter”, kan du vara 100% säker på att han försöker lura dig. Om han ens påbörjar arbetet kommer det antagligen inte att bli slutfört.

Vad gör man då med en hantverkare som har lurat en? Ja, då är det bara att anmäla till polisen direkt. Beroende på hur avtalet sett ut innan kan det vara olika svårt att åtala personen för något brott, men du har i alla fall markerat att du inte tolererar att bli lurad, och samtidigt meddelat polisen att det är en lurendrejare i farten, något som kan vara bra för dem att veta.

14 jun 2018