Att hålla ett lyckat marknadsföringsevent

Kanske har du reeventdan satt datum. Kanske har du redan bokat lokal och tagit kontakt med en eventbyrå. Oavsett hur välplanerat ditt evenemang är, behöver människor komma dit. Vid det här laget är det lätt att bli nervös. Tänk om ingen kommer? Företag satsar generellt stora summor pengar på marknadsföring. Således bör det finnas några kronor över för att marknadsföra ditt marknadsföringsevent. Låter det krångligt? Nja, det är lättare än man kanske tror.

Om du är osäker på hur man marknadsför ett event överlag, kan du säkerligen ta hjälp av tipsen nedan. Du behöver ingen enorm budget eller offentliga uttalanden från kändisar i Stockholm – små handlingar kan faktiskt göra ganska mycket.

Börja med en snygg eventsida

Att ha en bra eventsida bör vara en grundsten i din marknadsföring av evenemanget. Ett större evenemang får gärna ha sin helt egna domän med passande namn. Här bör det finnas en bra beskrivning av evenemanget, biografier och bilder på ev. talare, videoklipp som passar in på temat. Givetvis bör det också finnas en snygg knapp där det står Boka biljett nu! eller liknande. Glöm inte att tala om vart eventet ska äga rum med full adress (Drottninggatan 45, 11121 Stockholm t.ex.)  

Dessa hemsidor kan göras enkelt i WordPress. Du väljer ett snyggt tema och behöver sedan inte koda för att anpassa det. För små evenemang kan det räcka utmärkt med en facebooksida. Om du samarbetar med en eventbyråkan du rådfråga om du är osäker.

Skicka ut e-post

Att använda sig av e-postlistor kanske redan känns som en något gammalmodig metod. Även om sociala medier är väldigt effektivt, bör dock inte e-postlistor underskattas. Här har du goda möjligheter att nå mottagaren direkt. Du kan skapa en riktigt bra ämnesrad som får fler människor att öppna ditt mail.

En del rekommenderar att man gör utskicket under helgen. Möjligheten finns då att man är lite mindre stressad, och att man är mer öppen för att spendera ett par timmar på just ditt event. Bifoga gärna en video och referenser från tidigare event (om du har några).

Samarbeta med en eventbyrå

En eventbyrå kan ofta ta på sig planeringen och utförandet av hela evenemanget i sig. Även om de inte gör särskilt mycket marknadsföring, frigör det tid för dig att göra det. Att hitta en eventbyrå är enkelt, sök bara på exempelvis eventbyrå Stockholm (byt ut Stockholm mot din stad) och klicka in dig på en byrå som verkar bra.

Vad gäller marknadsföringen går det givetvis att ta hjälp även där också. Att göra detta rekommenderas dock bara om det verkligen är ett större event. Annars riskerar det att kosta mer än det smakar.

29 sep 2018